Kleding (Regen-)

Nu een onderwerp, waarbij de persoonlijke voorkeur een grote rol speelt. Ook de heersende buitentemperatuur is hierbij van de grootste importantie. Om te beginnen : het dragen van een valhelm, maar daar komt vaak niets van terecht. Toch zal bij een valpartij het hoofdletsel sterk beperkt worden bij gebruik van een valhelm. Ook zonder valpartij kan een valhelm of pet van grote waarde zijn.

Neem als voorbeeld : het in het donker fietsen links van een autoweg. U raadt het al, een tegemoetkomende auto aan Uw kant die dimlicht hoort te voeren. Maar? Juist ja, heel weinig automobilisten zullen dimlicht voeren, dus groot licht, met als gevolg verblinding van de fietser. Zelfs al komt een auto met dimlicht U tegemoet, dan zal U als fietser nog verblind kunnen worden, doordat dit licht wettelijk asymmetrisch dient te zijn. Dit betekent dat de voertuiglichtbundel bij dimlicht, verder naar rechts zal afbuigen ( bermverlichting ) dan naar links ( tegemoetkomend snelverkeer ). In dit zogenaamde bermlicht bevindt U zich, als tegemoetkomende fietser. Het wordt nog erger (meer verblinding ), indien het voertuig dat U tegemoet komt een motorfiets is, daar de koplamphoogte hier veel hoger is, omdat de lichtbundel hier boven de voorvork geplaatst is. Het enige, dat U nu kunt doen, is het hoofd iets omlaag houden, zodat de klep van de helm of pet, de verblinding beperkt.

Voor de fietstocht bij warm weer, zal men geneigd zijn zeer luchtige kleding te dragen, maar houd deze liefst bij de hals gesloten om insecten te weren. Dit geldt uiteraard ook voor de bescherming van de ogen. Bij sterk zonlicht donkergekleurde glazen, maar bij donker graag heldere glazen. Sommigen, hebben bij mist baat bij geel gekleurde glazen in de bril voor een beter kontrast. Let bij koude weersomstandigheden op het beslaan van de brillenglazen. Vraag hiernaar bij de erkende vakhandel.

Voor de handschoenen geldt als belangrijkste taak de drukverdeling op de handvatten. Dit voorkomt blaarvorming bij extreem lange fietstochten. Individueel, moet men beslissen of de handschoenen tevens moeten dienen als valprotectie of bescherming tegen de kou, waarbij de gesloten uitvoeringen de voorkeur genieten. Dan de zitvlakbescherming. De ouderen onder ons zullen de zeemlederen fietsbroek nog wel herinneren. Let in ieder geval op de afwerking van de naden van de fietsbroek aan de binnenzijde, die zeer beslist niet hard of scherp mogen zijn. Ook hier heeft de vakhandel vele mogelijkheden en uitvoeringen voor.

Probeer enige kledinglagen over elkaar te dragen of moderne vochtdoorlatende onderkleding. Waak ervoor om niet te sterk af te koelen bijvoorbeeld bij stilstand voor een verkeerslicht. Zorg dat bij gebruik van een lange broek de kniebuiging tijdens het fietsen niet te veel beperkt wordt. Let erop dat met name de onderwijdte van de broekspijp niet onnodig groot is, daar er gevaar bestaat in een open kettingconstructie verstrikt te raken. Ach, U weet zelf wel waar de pijntjes ontstaan bij lange fietstochten. Gelukkig is de vakhandel momenteel zeer goed uitgerust, om bij eventuele tekortkomingen op kledinggebied, dit structureel op te kunnen lossen.

Probeer enige kledinglagen over elkaar te dragen of moderne vochtdoorlatende onderkleding. Waak ervoor om niet te sterk af te koelen bijvoorbeeld bij stilstand voor een verkeerslicht. Zorg dat bij gebruik van een lange broek de kniebuiging tijdens het fietsen niet te veel beperkt wordt. Let erop dat met name de onderwijdte van de broekspijp niet onnodig groot is, daar er gevaar bestaat in een open kettingconstructie verstrikt te raken. Ach, U weet zelf wel waar de pijntjes ontstaan bij lange fietstochten. Gelukkig is de vakhandel momenteel zeer goed uitgerust, om bij eventuele tekortkomingen op kledinggebied, dit structureel op te kunnen lossen.

De Fietsersbond geeft informatie over regenkleding of lees meer op Fietsen123 of Wielersportinfo.

Ik wens u veel fietsplezier,

Jan van Rees