Ligfietsen

In een vorig artikel heb ik het grote belang van luchtweerstand aan de orde gesteld, als het om trapvermogen gaat. De factoren die hier van grote importantie waren en natuurlijk ook zijn, zijn o.a. het frontale oppervlak van fiets en berijder. Tevens de rijsnelheid en de stroomlijnvorm. Om maar met de deur in huis te vallen: bij de ligfiets is het frontale oppervlak van fiets en berijder slechts een fractie van het oppervlak van een rechtopzittende fietser. Dit betekent in de praktijk, dat

  • de rijsnelheid van de ligfietser veel hoger ligt of
  • bij gelijke snelheid nu veel minder trapvermogen nodig is. De ideale fiets dus? Waarom rijdt dan niet iedereen op een ligfiets? Kennelijk zijn er dan ook wat nadelen te noemen:
  1. De prijs. Omdat het aantal ligfietsen veel geringer is, is de kostprijs dus hoger.
  2. Achteromkijken. Dat is op een ligfiets moeilijk, zodat we hier vaak achteruitkijkspiegels gemonteerd zien op stuur of helm.
  3. Gewenning. Zeker in het begin moet het wennen om op- of af te stappen (vooral bij ligfiets met onderstuur.
  4. Manoeuvreren. Om kort te draaien bij lage snelheid, wordt het wat moeilijker fietsen.
  5. Zichtbaarheid. Met name vrachtwagenchauffeurs klagen, dat ligfietsers minder goed zichtbaar zijn door hun hoge zitpositie (dit geldt vooral bij rotondes).
  6. Pedaalgrip. Juist door de horizontale stand van de benen, willen de voeten bij geringe pedaalkracht naar beneden wegglijden, dus hier profielzolen of speciale pedalen gebruiken.
  7. Tijdens regen. Van bovenaf zal men een groot oppervlak aan regenkleding nodig hebben en van onderaf krijgt men te maken met spatwater.
  8. Verlichting. Verlichting aan de voorkant op een ligfiets is soms kwetsbaar of stuurt niet mee in de bocht.
  9. Aandrijving. De fietsketting is bij de meeste constructies extreem lang, zodat deze ketting geleid moet worden.

Nu, genoeg maar weer en dus snel naar de voordelen.

  1. Rijsnelheid. De reeds eerder genoemde hogere rijsnelheid bij gelijkblijvend trapvermogen.
  2. Rijcomfort. Ook hier is de ligfiets sterk in het voordeel. Klachten als zadelpijnkramp in de vingers of zere polsen komen zelden voor.
  3. Laag zwaartepunt. Bij ongeval is berijder dichter bij het wegdek.
  4. Zijwindgevoeligheid. Tevens heeft sterke zijwind minder invloed op rijgedrag.

Al met al zal de ligfietser dus iemand zijn, die veel lange fietstochten maakt en daardoor optimaal gebruik maakt van de voordelen die dit type fiets geeft aan snelheidswinst of winst op trapvermogen. Voor mijzelf zou een ligfiets met twee achterwielen (uitvoering met bagagebak) geschikt zijn, indien mijn schuurtje meer ruimte zou bieden. Nog idealer voor mij, zou de whike zijn. Dit is een driewielige ligfiets voorzien van een mast met een zeiltje. Bij tegenwind laat je het zeiltje los hangen, maar bij wind mee kan je het zeil dwars vastzetten, zodat je zeer hoge snelheden kunt bereiken. Of dit dwarse zeil op een smal fietspad door de overheid getolereerd wordt weet ik niet. Ach laat maar, ik heb de prijs gezien van zo’n whike en ben daarom gelijk genezen. Maar als je genoeg schuurruimte hebt en uitsluitend lange afstanden fietst op brede fietspaden,dan is de whike zo gek nog niet.

Meer over ligfietsen op de site van de Fietsersbond.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees