Overbrenging – traploos

Wat betekent dit nu?

Normaal gesproken hebben we bij fietsen met versnellingen te maken met een aantal vaste overbrengings-verhoudingen. Dit kan gerealiseerd worden door b.v. een derailleur-systeem, waarbij we gebruik maken van uitwendige kettingwielen met een verschillende diameter. Slechts 1 van deze kettingwielen kan zijn kracht overbrengen op het achterwiel. Schakelen vergt wat tijd en kan gevoelig zijn voor afstellingsproblemen. Overigens wel een licht- en onderhoudsgevoelig systeem.

Het andere systeem is de gesloten versnellingsnaaf, waarbij inwendige planetaire tandwielstelsels de verschillende overbrengingen mogelijk maken. Ook hier geldt dat schakelen tijd vergt en ook hier komt men niet altijd in het juiste traptempo. Wel heeft deze naaf 1 aandrijfkettingwiel en werkt hoegenaamd onderhoudsvrij. Probleem is het vrij hoge gewicht helemaal als men veel versnellingen in deze naaf wil aanbrengen. Eigenlijk zouden we graag een lichte onder-houdsvrije naaf willen hebben met een oneindig aantal versnellingen, zodat we ons traptempo bij iedere snelheid in een voor ons gunstig gebied kunnen houden.

Deze naaf is nu in de handel en kan al een tijdje besteld worden. Het principe is een krachtoverbrenging door een aantal grote kogels. Het is dus een mechanische overbrenging. Deze kogels roteren rond een centraal aandrijfwiel. De krachten worden overgebracht tussen twee verschillende ringen. Als we deze kogels in een andere situatie dwingen, komen deze op andere contactdiameters te lopen zodat de overbrengingsverhouding traploos verandert. Schakelen geeft nu geen tijdverlies meer en kan zelfs in stilstand plaatsvinden. Een draaibaar handvat (ongeveer 3/4 slag) geeft instructie door aan de nieuwe naaf, die overeenkomstig handelt aan handvatstand. Een nieuw aandrijfsysteem dus waar we in de nabije toekomst beslist meer van zullen gaan horen. De naam is NuVinci continu variabele fietsaandrijving. Als ik U was zou ik alvast gaan sparen voor zo’n fiets.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees