Reflectie

Tijdens donkere dagen, rond de invoering van de wintertijd, kan het misschien geen kwaad om aandacht te besteden aan reflectiemiddelen voor op de fiets. Naast de gebruikelijke reflektoren aangebracht in de fietsverlichting, de pedalen en de wielcirkels, kan het van belang zijn om extra maatregelen te nemen. Is reflektie dan werkelijk zo belangrijk? Nou eigenlijk niet zo ’s avonds in de steden waar zeer royaal straat–verlichting wordt toegepast. Maar op afgelegen wegen,waar geen of bijna geen straatverlichting brandt wordt reflektie heel erg belangrijk.

Als fietser zijn we er ons vaak niet van bewust dat een automobilist of nog erger, een motorrijder ’s avonds bijzonder slecht zicht kan hebben. Ik doel nu niet alleen op ijsvorming op de ruiten, maar ook op het beslaan van de ruiten of het vizier bij een helm. Vooral als men met meerdere personen in een koude auto wegrijdt zal er bij koude zeer veel condens ontstaan op de binnenkant van de ruiten. Slechts met heel veel warme lucht uit de ventilatieroosters krijgt men deze condens weg. Dit gebeurt meestal pas na ongeveer 1 kilometer rijden. Dit betekent dat het zicht voor de chauffeur deze gehele opwarmtijd vrij slecht kan zijn. De niet brildragende fietser is op dit punt sterk in het voordeel. Er zijn tegenwoordig al veel auto’s die een elektrische voorruit verwarming hebben om dit nadeel op te heffen.

Om te beginnen kunnen we een reflekterend vest over onze kleding aantrekken. Veel gemakkelijker is het een reflekterende riem te dragen. Op sportschoenen ziet men tegenwoordig vaak reflekterende strepen aan de achterzijde op de schoen. De wetgever is niet al te gelukkig met knipperende LED-verlichting, maar wat was ik laatst blij, dat ik een zwarte hond ’s avonds op een onverlicht fietspad trof die wel knipperende verlichting droeg.
Lichte kleding is op zich ook al een goed middel om zichtbaar te zijn voor het overige verkeer. Jammer is het dat een fietser die in het donker z’n hand uitsteekt door deze handeling niet extra zichtbaar wordt.

Hiervoor is er wel een lampbediening in de handel die links of rechts kan aangeven, maar dat komt nog sporadisch voor. Misschien dat spaakmagneten wel een oplossing kunnen worden als voedingsbron voor een richtingaanwijzer als knipperlicht. De huidige fietsverlichting op batterijen is vooral bij stistand al een hele verbetering wat de zichtbaarheid betreft.

Lees meer over regels van de overheid voor fietsverlichting en reflectie.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees