Schroefdraad borgen

Om te beginnen kunnen we een borgingsvloeistof of – pasta op de schroefdraad aanbrengen, waarna montage verharding optreedt van deze vloeistof, zodat nu gesproken kan worden van borging. De fabrikanten hebben zelfs de mogelijkheden tot later weer demontabele of permanent geborgde vloeistoffen als borgingsmiddel te leveren.

Een misschien beter bekend borgingsmiddel is de dubbele moer. Door deze twee moeren sterk tegen elkaar in te draaien, verkrijgt men een prima borgende werking. De meest eenvoudige oplossing is natuurlijk de veerring of de gekartelde ring onder de te monteren moer te plaatsen.

Ook eenvoudig, maar als constructie wat duurder, is de zelfborgende moer. Deze moer is voorzien van een klein kamertje, waarin zich een kunststof ring bevindt. Tijdens de montage van deze moer, wordt deze kunststof ring vervormd door de schroefdraad van de bout en geeft zo automatisch een borgende werking. Iets ingewikkelder is de boutconstructie met een spiegleuf in de lengterichting. Hier overheen wordt een plaatje geschoven met een inwendige uitsparing, die in die gleuf past. Na montage van de moer, wordt nu de buitenkant van dit borgplaatje om het zeskant van de moer getikt.
Sterk hiermee in overeenkomst zijn de bouten, die bij elkaar in de buurt staan, te voorzien van een gezamenlijke borgingsplaat, waarna na de montage, de verschillende moeren een stukje omgevouwen borgingsplaat tegen zich aangedrukt krijgen. In de wedstrijdsport, komt men vaak de doorboorde constructies tegen, waardoor borgdraad getrokken wordt door deze constructies heen. In principe komt de kroonmoer met uitsparingen, waardoor heen een splitpen geschoven wordt op hetzelfde principe neer. Bij zeer grote moeren, komt men soms een opening in de lengterichting van de moer tegen, die dichtgetrokken kan worden door middel van een aparte boutverbinding in tangentiaal richting. Ook een in radiaal gericht boutje met scherpe punt, kan in zo’n grote moer een borgende constructie opleveren.

Vooral in de fietsenindustrie is de snelspanner bij wiel- of zadelpen bevestigingen, heel populair. Hier verkrijgt men de klemkracht door gebruik te maken van een hevelconstructie, in een excentrisch gelagerd scharnierpunt. Ook komt men soms speciale moeren tegen, met aan een kant een kraag van vervormbaar materiaal, dat in een uitsparing van een boutconstructie getikt kan worden. Na demontage van zo’n moer, moet deze altijd vernieuwd worden, indien men aan het opnieuw monteren denkt. Bij conische schroefdraadsoorten ( bijv. aftappluggen ), komt men hier wel afdichtingstape tegen, dat een tweevoudige werking heeft n.l. afdichten en borgen. In de fietstechniek komt men zelfs wel drukveertjes tegen, om juist ingestelde waarden van afstelling, niet te laten verlopen. ( bijv. bij derailleurs ) Als fietser, komen we gelukkig niet al te veel van deze genoemde borgingen tegen. Natuurlijk is dit verslag niet compleet, daar er nog meer mogelijkheden zijn om te borgen

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees