Soorten fietsen

In de loop der jaren zijn er heel wat fietstypen ontwikkeld en bij gekomen.
Een leuk overzicht kan men vinden in het fietsmuseum te Nijmegen, waar men begint bij de elementaire loopfiets.
Men had in deze beginfase wel een stuur maar dit was meer om het ‘onderstel’ vast te houden en er dus niet af te vallen.

Later kwam men met een groot verschil in wieldiameter met dikwijls als doel geen andere overbrenging te hoeven gebruiken, want geen ketting- of riemconstructie.
Tot op de dag van vandaag hebben we nog steeds de eenvoudige ‘gebruiksfiets’. Deze fiets heeft geen bijzondere onderdelen en is vaak voorzien van een terugtraprem. Het gebruik is dan ook vaak voor woon-werk-verkeer, gecombineerd met ‘stationsstalling’.
Hierop volgen allerlei fietstypen voor o.a. sportdoeleinden, meestal nu voorzien van meerdere versnellingen, vaak gecombineerd met aanmerkelijk smallere wielen en banden voor een geringere rolweerstand.

Gaan we nog een stapje verder dan komen we bij de supersportfietsen of zelfs de ligfietsen.
Nu is het gebruik specifiek gericht op lange fietsafstanden bij vaak relatief hoge snelheden.
Willen we echter van de verharde paden af, dan zullen we moeten kiezen voor zeer stevige fietsen – veel versnellingen – dikke banden en vaak veel ‘verende onderdelen’. De naam ATB is hiervoor al aardig ingeburgerd.

Een heel andere groep in deze is de zgn. vouwfiets waarbij het zwaartepunt ligt op het gemakkelijk meenemen van de fiets tijdens het openbaar vervoer of bijv. in de kofferruimte van de auto. Het fietsgemak valt door deze constructies niet altijd mee.
Nu blijven er nog wat typen over zoals bijv. de kinderfiets – de crossfiets – de tandem – de super lage instapfiets – de driewieler – en tegenwoordig weer de bakfiets in vele uitvoeringen.
U ziet wel, het is een complexe materie geworden die nog gecompliceerder wordt door al de constructies die mogelijkheden bieden als trapondersteuning (meestal electrontractie).
Ik denk dan ook dat de betere, meest grote fietsenwinkels, u het beste kunnen informeren omtrent een geschikt fietstype, omdat hier vaak mensen werkzaam zijn die uit de praktijk komen en de branchevernieuwingen op de voet volgen.
Zonder compleet te zijn heb ik u toch wat fietstypen laten zien. De juiste keuze zult u toch zelf moeten maken.

Lees verder op de site van de Fietsersbond.

Ik wens u veel fietsplezier.

Jan van Rees