Standaard

Dit lijkt een onbenullig onderwerp, maar verdient toch wat aandacht. Bij een racefiets kunnen we dit onderwerp wel vergeten, maar we gaan nu meer kijken naar de stads- en boodschappen fietsen.

Om te beginnen kijken we of we een standaard willen plaatsen bij de trapas of bij het achterwiel. Kiezen we voor de trapaspositie, dan hebben we de mogelijkheden van enkele of dubbele standaard. De laatste heeft zowel links als rechts een poot naast het frame.

Bij de enkele standaard kunnen we nog kiezen voor een in lengte verstelbare of vaste standaard.

De dubbele standaard wordt voornamelijk gebruikt voor zwaarbeladen fietsen (vakantiebagage of kinderzitje aan het stuur). De fiets staat nu bij deze dubbele standaard vertikaal opgesteld. Het gevaar bestaat nu, vooral bij gebruik van een kinderzitje aan het stuur, dat dit stuur onder volle belasting kan omslaan. Nu wordt het evenwicht van de fiets op deze dubbele standaard abrupt verstoord en de fiets dreigt om te vallen. In geval van zware stuurbelasting van bijv. mand of kinderzitje is het heel gebruikelijk om nu voor een veerkonstruktie te kiezen die het voorwiel in de rechtuit-stand houdt. Soms komt men zelfs fixeersystemen tegen die een vergrendeling bewerkstelligen, zodat het voorwiel in de rechruit-stand geblokkeerd wordt. Voor het wegrijden dient deze fixatie uiteraard opgeheven te worden. Er dient bij deze dubbele-standaard wel voldoende kracht op de uitgeklapte standaard-poten te staan om de vertikale stand van de fiets te kunnen waarborgen. Anders gezegd: het achterwiel moet goed vrij van de grond blijven. Uiteraard is deze dubbele-standaard vrij breed, zodat men met het opstappen moet uitkijken geen enkel-blessures op te lopen.
Bij de fietsstandaard gemonteerd bij het achterwiel kan men met uitgeklapte standaard de fiets ook achteruit rijden, terwijl dit bij trapasmontage soms problemen geeft. De freewheel constructie neemt nu de pedalen in achteruitbeweging mee tot standaard verder draaien verhinderd wordt.
Bij achterwiel-opstelling kiest men vaak voor de standaard-vergrendeling op hoger gelegen framedelen om stabiliteit te creeëren. Al meer en meer ziet men in de binnensteden parkeerplaatsen voor fietsen met klemconstructies geschikt voor het plaatsen van het voorwiel, of voor het inhaken van het stuur van de fiets. In al deze gevallen kan men nu de eigen fietsstandaard niet of nauwelijks gebruiken. Wél kan men hier vaak gemakkelijk een kabelslot bevestigen aan deze zware buisconstructies. Bij zeer zware stuurbelasting, bijv. bij een bakkersmand in combinatie met klein voorwiel, treft men soms apart geconstrueerde standaards aan die voor dit doel zijn aangepast. De vakhandel speelt hier de laatste tijd sterk op in door speciale frames te vervaardigen.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees