Zeilfiets Whike

Weer een aanvulling op het bestaande fietsen-programma.

De laatste jaren zijn er heel wat ontwikkelingen geweest op fietsgebied. U hoeft alleen maar te denken aan de vele uitvoeringen die er bestaan op het gebied van de fiets met trapondersteuning. Maar ook op het gebied van de ligfietsen zijn er enorme ontwikkelingen gaande.  De mens is kennelijk op zoek naar nieuwe mogelijkheden.  Wel is het zo dat iedere oplossing z’n specifieke voor- maar ook nadelen heeft.  U als consument zal deze zaken moeten afwegen om tot een acceptabele oplossing te komen. Ook het prijskaartje dat aan al deze constructies hangt zal van directe invloed zijn op de keuze en dus de aanschaf.

We gaan nu kijken naar de zeilfiets de Whike.

In principe kunnen we nu stellen dat dit een driewielige ligfiets is, waaraan een zeil gemonteerd is.  Op zich is dit een leuke oplossing daar een ligfiets vele voordelen biedt. Om te beginnen is deze fiets dus heel stabiel en biedt extra bagage mogelijkheden. Bovendien kan men bij een rood verkeerslicht rustig blijven zitten en daarna probleemloos wegrijden zelfs op een helling.  Het is echter wel een dure fiets omdat de stuurinrichting nogal indirect is.  Voor de remmen ziet men tegenwoordig vaak de dure hydraulische schijfrem constructies.

En nu komt het.

Laten we de wind-energie die altijd in Nederland aanwezig is ongebruikt?

Liever niet dus in dit geval,dus er is hier een mast gemonteerd op het fietsframe achter de trapas. Hieraan bevestigd een zeil met mogelijkheden om dit zeil onder een bepaalde hoek vast te zetten, zoals bekend bij de watersport.  De vorm van dit zeil is zodanig uitgesneden dat de fietser(-ster ) bij het omklappen van dit zeil nooit in aanraking komt met deze windvanger.

U begrijpt dat enige ervaring wenselijk is om de stand van dit zeil zodanig te begrenzen dat optimaal gebruik gemaakt kan worden van de wind.  Als de windrichting gunstig is (overwegend van achteren ) dan zal deze wind-fiets dus enorm opgestuwd worden en kunnen zeer hoge rijsnelheden bereikt worden.  Zo zelfs dat meetrappen nu geheel kan komen te vervallen. Indien de windrichting ongunstig is (overwegend van voren ) dan kan het zeil dus gewoon met de windrichting mee blijven draaien om de mast,nu echter zonder de stimulatie van trapkracht.  In dit geval kan men denken aan elektro-traktie als trapondersteuning,hetgeen deze fiets nog ongeveer 750 euro duurder zal maken.  Al met al een zeer interessante fiets voor fijnproevers die niet bang zijn voor hoge fietssnelheden en tevens een goed gevulde beurs moeten hebben. Om dit fietsfeest zelf mee te mogen maken (dat is het beslist en ik heb hierop zelf gereden op de dijk in Medemblik ) kunt U een tocht boeken met professionele begeleiding georganiseerd door zeilfietsen.nl

Ik wens u veel fietsplezier,

Jan van Rees