Afstellen van de fiets

Afstellen van de fiets

Dit keer een onderwerp waar eigenlijk weinig over te vertellen valt. Wat de één een perfecte afstelling vindt, zal de ander als storend ervaren. Kortom: ieder wenst zijn eigen instellingen of zithouding. Ik zal proberen om wat algemene tips te geven als gemiddelde richtlijn, te beschouwen als basisinstelling.

Om te beginnen: de zadelhoogte

Indien het zadel te hoog staat krijgen we te maken met schuifbewegingen op het zadel met als gevolg een pijnlijk zitvlak. Indien het zadel te laag staat zal men na enige tijd pijn krijgen in de dijbeenspieren. Voor een goede zadelhoogte adviseert men meestal dat men met de hak van de voet het pedaal moet kunnen aanraken als het pedaal in de laagste stand staat.

Vanaf nu wordt het gecompliceerder, want wat is nu een goede stuurhouding?

Dat is zeer persoonlijk. In het algemeen kan ik zeggen dat een zgn. rechtop-zithouding een comfortabel zadel vereist. Zal men een sportieve houding wensen, dan krijgt men meer polsbelasting en dus minder zadeldruk. Het is dan ook een uitkomst dat er nu zoveel verstelbare sturen met een ‘voorbouw’-stuurpen in de handel zijn. Nu kan voor een ieder de ideale stand gevonden worden, die vooral op de lange duur, de minste klachten oplevert. Ook de stand van de handvatten kan van belang zijn. In de motorfietsindustrie werkt men al jaren met zogenaamde verstelbare bedieningshandles. Zo kan men de juiste afstand van het handle ten opzichte van het handvat (zelfs onder het rijden) in meestal 5 standen instellen dmv. een excentriek schijfje Bij de fietsbranche ziet men dit systeem ook toegepast. Of de eenvoudiger vorm met uitsluitend een borgstift die met een schroevendraaier afgesteld kan worden (voor bijv. kinderhandjes) Dan, en dat heeft niet direct met afstelling te maken, is het traptempo (de overbrengingsverhouding) van groot belang. Als men zeer langzaam trapt dan zal men veel spierkracht gebruiken met als gevolg minder zadeldruk. Dit lijkt een prachtoplossing voor minder zadelpijn. Echter een gevaarlijke oplossing daar dit gemakkelijk resulteert in gewrichts- of spierblessures.

Mijn advies luidt:

a) optimale afstelling van de fiets;
b) langzaam conditie opbouwen;
c) juiste bandenspanning;
d) d) niet te zwaar verzet (overbrenging);
e) naadloos ondergoed gebruiken.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees

Meer info op de website van Wielersportinf en de Fietsersbond