Bakfiets

De verbinding aan de fiets kan d.m.v. een cardan(as)-koppeling of kogel-koppeling, die beide verdraaiing in zowel horizontale als ook in verticale hoek mogelijk maken. Groot voordeel in deze is de grote stabiliteit van de aanhangwagen bij het plotseling afstappen van de fiets.

Als nadeel blijft het relatief zwaar trappen van de fiets om al deze extra weerstanden te overbruggen. Belangrijk in deze is nu te kiezen voor een grote wieldiameter voor het meeste comfort. In dit licht bezien, moet nu de keuze gemaakt worden uit dikke banden voor veel comfort of dunne banden voor minder comfort.

Zoals bekend zullen dikke banden een stuk zwaarder aanvoelen tijdens het fietsen. Voor bagagevervoer kiest men natuurlijk voor de smalle aanhangwagenbanden. Voor het afleggen van zeer lange fiets-afstanden met uitsluitend bagagevervoer, kan men nu zelfs kiezen voor een eenwielige aanhangwagen, die belangrijk minder trapenergie zal vergen. Ook hier zal verbinding met de fiets zodanig flexibel moeten zijn om stuurbeweging en hoogteverschillen mogelijk te maken. Voor vrijwel alle aanhangwagenmogelijkheden heeft de vakhandel regenhoezen om de inhoud van de bagagewagen droog te houden.

Ik weet niet of de wetgever nog wensen heeft ten aanzien van beveiligde kinderzitjes met veiligheidsgordels. Voor verlichting in de avonduren, kan men nu heel goed gebruik maken van Led-verlichting op batterijen. Voor de fietser zelf blijft het nu goed opletten, omdat de remafstand zal toenemen en de totale breedte van deze fietscombinatie problemen kan opleveren bij een smal fietspad. Laten we over middenpaaltjes bij toeristische paden maar niet uitweiden. Al met al zijn er vele mogelijkheden op dit gebied, waarbij advies van de vakman doorslaggevend kan zijn.

Lees ook de test van de Fietsersbond over bagagekarretjes en kinderkarren.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees