Banden

  • Hevig stoten op slecht wegdek;
  • snelle’ wielslip bij nat wegdek (valpartijen);
  • grote slijtage dus korte levensduur;
  • wegzakken van de band in terreinomstandigheden, b.v. zandweggetjes.

Zoals U ziet voor elk type weg is eigenlijk een ander type band vereist. De laatste tijd ziet men dan ook een groot aantal type fietsen om in te spelen op specifieke bedrijfsomstandigheden. Zelfs voor bandventielen heeft men momenteel de keus uit verschillende typen:

  1. Het vroeger veel gebruikte Dunlop-ventiel: dit ventiel heeft nog het eenvoudig te vervangen ventielslangetje. De nadelen zijn echter zwaar pompen (vooral voor handpompjes) en het niet kunnen toepassen van een spanningsmeter.
  2. Het Schräder- of autoventiel. Hiermee kan men overal onderweg terecht bij zgn. compressor-luchtpunten. Nu is er wel luchtdrukmeting mogelijk. Bij vrijwel lege band moet men soms dit ventiel vasthouden bij het oppompen totdat de aanwezige luchtdruk het ventiel vastdrukt tegen de velg.
  3. Het Presta of Frans ventiel. Dit ventiel geniet de voorkeur bij hogedrukbanden omdat de pompkracht gering is en dus voor onderweg ideaal. Tevens is de diameter gering zodat het gat in de velg klein kan zijn. Ook hier is een spanningsmeting mogelijk, wat voor met name sportdoeleinden, van onschatbaar belang is.

Tegenwoordig experimenteren de bandenfirma’s met bandprofielen bij de wat zwaardere banden. Massief rubber zonder profiel in het midden van de band, voor een lage rolweerstand op de verharde weg en steeds meer profiel naar de beide buitenkanten toe voor meer grip in de bochten, voor waterafvoer, en op zachte ondergrond. Al met al een gecompliceerde materie.
In de Scandinavische landen komt er nog een variant bij in de vorm van de spikes-banden. Deze zijn in Nederland wel te bestellen. Dit zijn banden voorzien van uitstekende stalen punten zodat men ook op bevroren sneeuw of ijs kan fietsen.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees

De Fietsersbond geeft op haar website uitgebreide informatie over fietsbanden.