Bandenmaten

Wat een onderwerp zeg, omdat er in de ons omringende landen verschillende methoden gehanteerd worden in maatvoering. Een veel gebruikte aanduiding voor de velgmaat-diameter was de engelse normering aangeduid in inches. Ook bij de auto- en motorfietsbanden zijn deze inch-aanduidingen nog heel gebruikelijk. Wat betekent nu zo’n fietsband aanduiding 28*1 5/8*1 1/4?
Om te beginnen: 1 inch = 25,4 mm.
28 inch is dus 28 * 25,4 mm en komt neer op ruim 70 centimeter als buiten-diameter van de band = 700 millimeter.
5/8 inch is de hoogte van de band zelf, nu dus 1,625 * 25,4 = ongeveer 41 millimeter. Voor de breedte van de band wordt de aanduiding 1 1/4 gebruikt en dat komt neer op 1,25 * 25,4 millimeter = ongeveer 32 millimeter. Maar nu komt het, want er zijn meerdere aanduidingen in omloop voor dezelfde band met de engelse aanduiding 28 * 1 5/8 * 1 1/4.
De aanduiding volgens de Euro-maatvoering is 32-622, waarbij 32 mm de breedte is en 622 mm de binnendiameter van de band, die tegen de velg komt te liggen.

Bij Duitse normering wil men de hoogte-breedte aanduiding nog wel eens omdraaien en de Franse-aanduiding spreekt over de buiten-diameter en wordt als aanduiding 700 * 32C. Gelukkig komt de Euro-maataanduiding de laatste tijd steeds veelvuldiger voor, zodat men hieraan gewend kan raken.
De banddruk wordt ook vaak op de band vermeld als maximale bandenspanning. Bij met name motorfiets-banden komen er nog meer aanduidingen voor. Om er een paar te noemen:

  1. Een pijl voor de aanduiding van de draairichting of de band om het voorwiel of achterwiel geplaatst moet worden. Dit om de enorme acceleratie-krachten te kunnen opnemen voor het achterwiel of de forse remkrachten voor het voorwiel.
  2. Nummering als productie-datum (b.v. 2808 betekent productie in de 28ste week van het jaar 2008).
  3. T.W.I.-aanduiding, aparte blokjes in de profiel-groeven die zichtbaar worden indien slijtage groter is dan wettelijk toegestane minimum profieldiepte.
  4. De hoogte:breedte verhouding in een getal, bijv. 60, dan is de bandhoogte 60 procent van de bandbreedte.
  5. Een nummer als aanduiding voor het maximaal toelaatbare te dragen gewicht.
  6. Letter om de maximale snelheid voor deze band aan te geven.

Maar we zijn er nog niet. Voor autobanden komt er nog vaak een extra aanduiding bij om aan te geven wat de buiten- en wat de binnenkant moet worden. Zefs voor caravanbanden dient nu een extra zware uitvoering als industrieband gekozen te worden, aangeduid met de letter C. We hebben het nu nog niet eens over de winter-banden gehad. Zelfs bij fietsbanden voor het gebruik op sneeuw of ijs zijn er al banden te koop met stalen spijkers in het banden-profiel, de z.g. spikes.

Ik begon mijn artikel met “Wat een onderwerp!” en ik hoop dat U het mij eens zult zijn.

Op de site van de Fietsersbond staat nog meer informatie.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees