Derailleur

Bij versnellings-fietsen kennen we twee systemen. Het zogenaamde dichte en het open systeem. Voor beide systemen is wat te zeggen, daar de speciale voor- of  nadelen de uiteindelijke beslissing zullen beïnvloeden. Even in het kort de voor- en nadelen van beide systemen: 

Voordelen van de open derailleur constructie:

  • Lichte uitvoering
  • Goedkoop te fabriceren
  • Doorgaans met veel versnellingen uit te voeren.
Voordelen van de gesloten naaf constructie:
  • Onderhoudsvrij
  • Trefzeker schakelen
  • In stilstand meestal te schakelen
Nadelen van de open derailleur constructie::
  • Veel onderhoud
  • Kortere levensduur
Nadelen van de gesloten naaf constructie:
  • Hoog gewicht
  • Dure naaf constructies

Als U deze voor- en nadelen ziet, dan kunt U zich voorstellen dat het gebruik bepalend wordt voor welke constructie men kiest. In de wedstrijdsport zal het gewicht een beslissende rol spelen, dus kiest men daar voor de derailleurconstructie. Voor woon-werk-verkeer met de fiets zal onderhoudsvrij een bepalende factor worden, zeker tijdens de pekelperiode in de winter.

Indien men nu in staat zou zijn de voordelen van deze twee systemen te combineren, dan zou dit een welkome aanvulling zijn op de fietsenmarkt.Er blijkt nu zo’n merk te bestaan dat deze gecombineerde constructie levert. Dus de lichte constructie van de derailleur (in een gewijzigde vorm), die ook de voordelen heeft van een onderhoudsvrij, gesloten systeem. Hiervoor heeft men wel een speciale gesloten kettingkast moeten construeren, die tevens de taak van enkelzijdige achtervork op zich neemt. Nu krijgt men een speciale achterwiel ophanging, zoals die ook op auto’s voorkomt. Hier kan men snel het wiel verwisselen voor b.v. winterbanden of reservewiel. Dit kan nu ook bij deze fietsconstructie, zodat we b.v. in de winter een wiel kunnen monteren met een grof loopvlakprofiel of zelfs met spikes bij ijsvorming. In de zomer kunnen we dan eenvoudig een wiel monteren met een gesloten loopvlak in zelfs heel smalle uitvoering. Het wordt bijna vervelend, weer een fiets voor specialisten met bijbehorend prijskaartje.

Ik hoop dat U iets aan sommige beschrijvingen en artikeltjes gehad heeft want dit is mijn laatste verslagje. De afstand met huidige technieken wordt voor mij als leek te groot.

Ik wens u veel fietsplezier,

Jan van Rees