Belading

Dit lijkt een vakantieartikel te worden maar kan ook voor woon-werk verkeer actueel zijn. Ik heb het in dit artikel met name om relatief zware belastingen van de wielen. Een derailleurachterwiel komt hier wat ongunstiger uit de bus doordat de spaken aan de derailleurkant vrij recht onder het velgmidden staan en zodoende weinig dwarskrachten kunnen opnemen. We gaan er hier vanuit dat we symmetrisch gespaakte wielen moeten hebben voor grote krachtoverbrenging of gewichtsoverdracht.  Te denken valt nu aan de terugtrap remnaaf of de verschillende versnellingsnaaf constructies met veelal gesloten kettingkast. Onder normale omstandigheden zal spaakbreuk bijna altijd optreden bij achterwielen en ook vaak aan de kettingwielkant.  Gaan we de bagage nu ook nog achterop de fiets bevestigen dan zal dit beeld alleen maar ongunstiger worden.  Op zich is het wel gemakkelijk zo’n achterdrager omdat nu dubbele fietstassen gemakkelijk gemonteerd kunnen worden. De fietsstabiliteit zal ook nu nog redelijk gehandhaafd blijven. Voor de juiste gewichtsverdeling kan men dus beter het voorwiel zwaarder belasten maar dit komt meestal niet ten goede aan de stabiliteit. De belasting wordt al wat gunstiger als we het gewicht op een voordrager plaatsen die vast aan het frame gemonteerd zit. Een voordrager op het meesturende voorwiel is niet zo’n goede oplossing. Vaak ziet men hier al een veerconstructie om het wiel met de bagage erbij,niet om te laten klappen als de fietsstandaard gebruikt wordt.  Bij voorwiel belading zal de stuurstabiliteit snel minder worden en is ook eigenlijk niet zo gunstig. Dat dit een actueel onderwerp is blijkt als men kijkt naar de elektrische fietsen, hoe men experimenteert met de plaatsing van zware onderdelen zoals de accu en de fietsmotor. Het ene jaar de motor in het achterwiel en de accu op de achterdrager. Het volgende jaar de motor in het voorwiel en de accu in het frame. Zelfs komt men de accu al tegen in de kettingkast om het zwaartepunt naar beneden te brengen om zo een stabiel rijgedrag te krijgen. Eigenlijk moeten we bij extreme belading gaan denken aan een fietsaanhangwagen. De handel voorziet hierin met een uitgebreid assortiment tot zelfs vervoer van kinderen of hond(en). 
Wilt U niet te breed worden voor gebruik op het fietspad dan is de een wielige aanhangwagen een optie, temeer daar deze aanhangwagen prima de bewegingen van de fiets volgt.  Denk wel aan voldoende versnellingen als hoeveelheid bagage extreem wordt.
Ik wens U wederom veel fietsplezier
                  
J. van Rees