Fietsverlichting

Problemen met de fietsverlichting hebben diverse oorzaken. Om te beginnen de dynamo met aandrijfwieltje op de band. Hier zien we een groot aantal aanleidingen tot storing. Niet alleen regen en sneeuw kunnen de werking beïnvloeden,maar ook b.v. een roestige dynamoscharniering of verminderde veerspanning voor aandrukkracht. Nu zijn er ook rubberen dopjes in de handel om over de bestaande dynamorol te schuiven, maar dan wordt het dynamotoerental gereduceerd door de toegenomen diameter met als gevolg minder lichtopbrengst.

Nee, dan is de nu vaak toegepaste naafdynamo een enorme verbetering daar overbrenging nu slipvrij kan geschieden.
Dan krijgen we het volgende probleemgebied: de bedrading. Met name draadbreuk is hier verantwoordelijk voor, doordat uitwendige montage kwetsbaar is. Maar ook de overgangsweerstand van de bedrading op de aansluitpunten van de lampen zelf geeft kans op storingen.

En dan komt nu het meest belangrijke punt van alle storingen en dat zijn de massaverbindingen, die met name in een winterse periode met overmatig gebruik van pekel een storingsbron kunnen worden. Om te beginnen de dynamo zelf. Op de bevestigingsklem, die meestal op de voorvork bevestigd is, zit een klein schroefstiftje met een scherpe punt. Deze punt moet na montage van de dynamoklem aangedraaid worden om te zorgen dat deze punt zich door de laklaag van de vork heen boort, om zo een stabiele verbinding te krijgen met het blanke metaal van de vork (dit noemen we een goede massa). Deze massa moet dus ook goed zijn voor de koplamp en het achterlicht. In de praktijk blijkt met name de massa van het achterlicht nogal eens wat problemen op te leveren, vooral als het spatbord roest. Bij gebruik van plastic spatborden dient dan ook een extra retourdraad gemonteerd te worden om de stroomkring sluitend te krijgen. Al met al vele mogelijkheden voor de fietsverlichting om het af te laten weten, indien verlichting gewenst of noodzakelijk is.

Gelukkig is er heden ten dage een goedkope oplossing mogelijk die redelijk bedrijfszeker is n.l. de ledverlichting. Deze lampconstructie geeft relatief hoge lichtopbrengst bij zeer gering stroomverbruik. Nu komt de batterij als gelijkstroom-bron in aanmerking,die gedurende lange tijd dit ledlampje of combinatie van lampjes van benodigde stroom kan voorzien. Vaak is deze verlichting nog uitgerust met een batterij indicatorlampje dat gaat branden als de batterij leeg raakt, zodat men op tijd voor vervanging kan zorgen.

Lees meer over regels van de overheid voor fietsverlichting en reflectie.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees

De Fietsersbond houdt regelmatig fietsverlichtingsacties.