Handvatten

Wat een onderwerp. Wie bedenkt zoiets? Ogenschijnlijk een van de meest onbelangrijke onderdelen aan de fiets. Toch wil ik er wat van vertellen.
Bij zeer lange fietstochten krijgt de fietser steeds meer pijnpunten. De polsen zullen zeker voorkomen in het rijtje ongemakken. Nu wordt deze pijn wat verzacht door het gebruik van een verende voorvork, die op moderne fietsen wordt toegepast.De trillingen die tijdens het fietsen optreden zullen de vermoeidheidsverschijnselen zeker in de hand werken.

Waar we het nog niet over gehad hebben, zijn de handvatten. Ook aan de handen treedt na enige tijd irritatie op. Op moderne fietsen komt men dan ook sturen tegen, die de mogelijkheid hebben om het stuur op verschillende plaatsen vast te houden. Soms kan men de handremmen zelfs op verschillende plaatsen bedienen, zodat het zogenaamde ‘overpakken’ niet hoeft om snel te kunnen remmen.

Zelfs de diameter van de handvatten is van belang. Een grote diameter geeft wat meer mogelijkheden wat trillingdemping betreft en geeft de hand vaak een wat betere doorbloeding. Ook het materiaal van de handvatten is belangrijk en zelfs de kleur kan iets van invloed zijn.
Achtereenvolgens noem ik een paar mogelijkheden:

  1. Om te beginnen het stuurlint, dat soms nog op racefietsen wordt toegepast. Dit is een soort linnen band, voorzien van een kleeflaag. Door nu het stuur te omwikkelen verkrijgt men een soort ‘lang’ handvat.
  2. De tweede soort is weer een stuurlint, maar nu van elastisch materiaal. Ook nu komt men een kleeflaag tegen, maar ook in het midden van het lint een ‘verende’ laag.
  3. De derde soort is een soort buis van dikke foam die men over het stuur kan schuiven. De hierboven genoemde drie soorten komt men altijd tegen op sturen die men op verschillende plaatsen kan vasthouden. Uiteraard zijn hierbij vele kleuren en zelfs kleurencombinaties mogelijk.
  4. Voor de sturen die maar op één plaats vastgehouden kunnen worden, komt men een vierde soort tegen, gewoon dun hard plastic.
  5. De vijfde soort is een meestal dikkere soort van rubber of kunststof.
  6. De zesde soort is een handvat, dat een speciale vorm heeft, waarbij het oppervlak waar de handpalm aangrijpt veel groter is.

Bij al deze genoemde mogelijkheden gebruiken veel lange afstand fietsers ook nog speciale fietshandschoenen, met extra verend materiaal op het ‘drukvlak’ en een ópen structuur’ voor ventilatie. Zoals u ziet, door het rijden van lange fietsafstanden wordt men vanzelf wat kritischer. Ik kies altijd het wat dikkere en dus duurdere materiaal, waarbij de vorm die gunstig in de hand ligt favoriet is.

Ik wens u veel fietsplezier,

Jan van Rees