Hydraulische remmen

Lang niet alle fietsers in Nederland rijden met hydraulische remmen. Tevens is het een duur systeem, dat onder extreme omstandigheden storingsgevoelig kan zijn. Ook kunnen niet alle remsystemen hydraulisch bediend worden dus, waar hebben we het eigenlijk over? Ja,dit blijkt in de praktijk dan ook een zeer klein percentage te zijn dat met dit systeem is uitgerust. Waar kunnen we dit systeem tegenkomen?

  1. In de eerste plaats bij het gebruik van schijfremmen.
  2. De tweede toepassing is bij de bediening van velgremmen.

Gebruikelijk is de bedieningskracht van de handremmen mechanisch over te brengen naar de schijf- of velgrem. Op zich niet zo’n ingewikkeld systeem daar we gebruik maken van een binnen- en buitenkabel, die beide flexibel zijn, zodat we geen beperkingen hebben bij het sturen of inveren van de fiets. Ook hier kan men eenvoudig een kabelverstelmechanisme maken, als door slijtage speling gaat optreden. Tot zover nog niets aan de hand dus. Tevens is deze kostprijs bijzonder laag te noemen. Nee, de problemen hier komen pas bij achterstallig onderhoud of gebruik in weer en wind. Met name een winterse pekelperiode zal dit soort mechanische systemen geen goed doen. Roest bij aansluitnippels of aan de kabels zal heel veel weerstand gaan geven bij de bediening. Dit betekent in de praktijk dat de remkracht op de remgrepen nu bij deze omstandigheden hier geschetst,sterk gereduceerd op de remschijven of op de wielvelgen zullen overkomen. Bij kabelbreuk is zelfs gehele remkracht verdwenen. U begrijpt al waar ik naar toe wil. De hydraulische rem heeft al deze wrijvingsproblemen niet, want tijdens het remmen verplaatst de remvloeistof zich vrijwel wrijvingsloos door de remleiding. Het gevolg is dan ook,dat door de opgebouwde vloeistofdruk vrijwel geen kracht verloren gaat bij de remblokken zelf.

Waar de fabrikant nu wel rekening mee moet houden is : Hoe groot moet de slag aan het remgreep worden om de beide wielremcilinders de juiste hoeveelheid remvloeistof te geven. Dit lost de fabrikant op door een juiste hefboomverhouding te kiezen in de remgreep in combinatie met een juiste remzuiger diameter. U zult begrijpen dat dit remsysteem niet gevuld mag worden met water. Niet alleen zou dit de remcilinders en remzuigers aantasten,maar bij vorst zou dit gehele systeem kunnen vastvriezen. De huidige remvloeistoffen zijn voorzien van wat delen speciale smering (voor afdichtingen en geleiding) en blijven door gebruik van synthetische alcoholen vorstvrij tot wel 40 graden onder nul. Bij remblok slijtage kan soms remvloeistof aangevuld worden vanuit een apart reservoirtje. Sommige systemen moeten nu bijgevuld worden of hebben volumeverstelling of mechanische stelinrichting op bedieningshandel. Wel dient erop gelet te worden dat er nooit lucht in dit hydraulische systeem komt want vloeistof is niet samendrukbaar, maar lucht wel. Bij luchtinsluiting zal de remhandel in gebruik sponzig aanvoelen of de remslag zal geheel loos aanvoelen. Advies is om deze remvloeistof na enige jaren te verversen daar deze vloeistof hygroscopisch is en dus vocht zal opnemen uit de lucht (condens) bij z.g. open systemen. Tevens zal deze remvloeistof vervuild raken door slijtagedeeltjes van de afdichtingringen. U ziet ook hier weer : elk systeem heeft z’n specifieke voor- maar ook nadelen.

Ik wens U veel fietsplezier

Jan van Rees