Film tracé Anna Paulowna - Geestmerambacht
Kop van Noord-Holland
Doorfietsnetwerk - ontwerpeisen
Ontwerpeis | Omschrijving |
---|---|
Samenhang | Herkenbaar en vindbaar met duidelijke bewegwijzering |
Eenduidige verkeerssituaties | |
Consistentie in kwaliteit van materiaal en maatvoering | |
Strategische plekken voor laden en lossen | |
Directheid | Omrijfactor max. 1,2 |
Vermijd onnodige bochten en kronkels | |
Max. snelheid binnen bebouwde kom 30 km/uur. Daarbuiten 45 km/uur (ISA) | |
Aantrekkelijkheid | Op strategische plekken voor oplaadpunten voor elektrische fietsen |
Sociaal veilig door verlichting en sociale controle | |
Veiligheid | Fietsrotondes om snelheid te reduceren |
Snelheid reduceren op conflictpunten | |
Kruispunten ongelijkvloers, ruim, herkenbaar en duidelijk | |
Conflicten met tegemoetkomend verkeer vermijden | |
Vergevingsgezinde fietspaden | |
Liefst geen langsparkeren, anders schrikstrook tussen parkeervak en rijbaan | |
Comfort | Verharding bij voorkeur glad, vlak en stroef asfalt |
Voldoende breedte, ook voor cargobikes en grote, zware bakfietssoorten | |
Boogstralen ingericht op snelheid van 30 km/uur | |
Hellingen minimaliseren | |
Verkeershinder (geluid, stank en lichtkwaliteit) minimaliseren | |
Stopkansen verminderen door voorrangsroutes e/of VRI met prioriteit voor fiets |

De samenwerkende gemeentes Den Helder, Hollands kroon, Schagen en Texel hebben ingenieursbureau Blau opdracht gegeven om de tracés van Sweco verder uit te werken. Zie kaart hieronder.
Doorfietsroutes Noordholland
Tevens is er een eindrapport verschenen dat u hieronder kunt downloaden.
Doorfietsen in Noord-Holland
Perspectief Fiets
De provincie Noord-Holland heeft eind 2018 “Perspectief Fiets” gepubliceerd. In dit document zet de provincie uiteen wat haar rol is op het gebied van de fiets en wat de belangrijkste opgaven zijn waar zij de komende jaren mee aan de slag zal gaan. Daarnaast bevat het concept perspectief een tussenresultaat van de uitvoering van motie 31-2017. Hierin werd GS opgeroepen om te komen tot een herkenbaar provinciaal hoofdfietsnetwerk. Dit vormt een integraal onderdeel van dit document. U kunt het hieronder downloaden: