Direct naar inhoud
Afdeling Noordkop

Doorfietsroute Texel reactie FB

Deze pagina bevat informatie over de doorfietsroutes in de Kop van NH.
In dit geval over de route van Den Burg tot ’t Horntje.

Opmerkingen bij de route Texel

Op deze pagina kun je onze beknopte reacties op de route Texel bekijken. Hieronder kun je het complete document downloaden.
Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Andere route (geel)

Behalve de doorfietsroute vanaf Den Burg wil de Fietsersbond graag uitbreiding naar de toeristische trekpleisters De Koog en De Cocksdorp.

Voordelen:

  • De routes gaan over vrijliggende fietspaden.
  • Fietsers zijn bij kruisingen in de voorrang behalve bij de rotondes (buiten de bebouwde kom).
  • Fietspaden zijn van goede kwaliteit asfalt.
  • De routes gaan door een landelijke omgeving.

Nadeel:

  • De route is vrij saai.
  • Het gedeelte van de  Watermolenweg in het rode kader heeft geen vrijliggend fietspad.

Eindrapport:

  • De route van de FB via Hoornderweg en Watermolenweg wordt niet overgenomen: minder direct en 1 kilometer langer dan langs de N501. De route langs de N501 is bovendien in 2023 opgeknapt.
  • Voorstel FB doortrekken route naar De Koog: aanbeveling.

Betere opstelplaats voor fietsers

Betere opstelplaats voor fietsers

Bij drukte en bij slecht weer hebben fietsers geen comfortabele en veilige opstelplaats. Daarom willen wij graag voor fietsers:

  • Een autovrije opstelplaats
  • Beschutting tegen weersinvloeden (overkapping)
  • Een opstelplaats met natuurlijke uitstraling

Eindrapport:

De opmerkingen van de Fietsersbond over de opstelruimte bij de veerhaven en de oversteekbaarheid en snelheidsverlaging van de N501 (Pontweg) vallen buiten de scope van de doorfietsroute.

Herinrichting veerhaven vanaf 2030. Rijkswaterstaat is voornemens om vanaf 2030 te starten met de herinrichting van de veerhaven. Een goede inpassing van de doorfietsroute zal onderdeel zijn van deze ontwerpgave. De TESO is gestart met een voorbereidend onderzoek naar de herinrichting van de veerhaven. De inpassing van de doorfietsroute, nu over/door het parkeerterrein, maakt hier
onderdeel van uit.

Gewenste verbeteringen N501

Positief:

  • Na de kruising met Landsdiep ligt er naast de N501 een vrij liggend fietspad aan weerszijden.
  • Fietsers zijn op de kruisingen in de voorrang.

Negatief:

  • De bermen tussen fietspaden en N501 zijn te smal en onbeveiligd.
  • Vanaf het begin van de Emmalaan tot en met de rotonde Beatrixlaan liggen fietspaden/fietsstroken. Deze zijn te smal voor een DFR.
  • De route is saai

Eindrapport:

Herinrichting fietspaden Pontweg (N501) door de provincie in het najaar van 2023. Met deze
herinrichting zijn de fietspaden langs de provinciale weg doorfietsroutewaardig ingericht.