Direct naar inhoud
Afdeling Noordkop

Verslag Fietscafé

Op 4 maart organiseerde de Fietsersbond samen met Doortrappen van Sportservice het fietscafé Focus On Safety.

  • Er was een markt met materialen en activiteiten die het fietsen (tot je 100ste) veiliger maken.
  • Er kon gediscussieerd worden over twee actuele onderwerpen.
  • Je kon deelnemen aan een verkeersspel.

Informatiemarkt

Busch en Müller demonstreerde een fiets met richtingaanwijzer (Turntec), goede verlichting en andere technische middelen.

Dit bedrijf had die ochtend met de intelligente koplamp Briq-XL een de fietsaward 2025 in de Rai gewonnen.

De Betue Hulpmiddelen en toegankelijkheid uit Schagen showde diverse modellen driewielfietsen. Het bedrijf wil laten zien dat er veel mogelijkheden zijn op het gebied van mobiliteit. De driewielfiets helpt daarbij. De Cortes is een uitstekende fiets. De motor levert veel kracht, het design is strak, en de zitting is zeer comfortabel. De fiets rijdt moeiteloos over fietspaden met kleine steentjes en het grote voorwiel biedt extra comfort. Het is gewoon erg ontspannend fietsen.

Bij Sportservice konden deelnemers hun valrisico meten met behulp van een “Smart Floor.” Een Smart Floor is een speciale vloer met sensoren die het looppatroon meten en daarmee (een deel van) de valrisico bepalen. Daarnaast werd er aan de hand van vragen gekeken naar andere valrisico’s. Bij een matig of verhoogd valrisico werd er verwezen naar een valpreventietraining.

Meer hierover op de website van Sportservice:
naar webpagina

Bike Totaal Boersen toonde diverse fietshelmen, spiegels en Bypointeen, een systeem dat direct hulp biedt bij een fietsongeval, zonder dat je een mobiel of app nodig hebt. Als je onverhoopt valt tijdens het fietsen, detecteert het valdetectiesysteem dit onmiddellijk. Lijkt alles mee te vallen, dan kun je binnen een minuut de noodoproep annuleren door de enige knop op het apparaat in te drukken. Gebeurt dit niet, dan wordt je exacte locatie automatisch doorgestuurd naar drie vooraf ingestelde contacten via een SMS.

In de stand van de Fietsersbond kon je meer informatie krijgen over de Ziemi. Van alle ongelukken wordt 71% van de fietsers van de zijkant aangereden. De unieke Biomotion verlichting van Ziemi verlicht jouw bewegende benen op de fiets. Zo ben je, ook vanaf die gevaarlijke zijkant, goed zichtbaar en herkenbaar als fietser.

Om 19:00 uur opende burgemeester Rian van Dam van de gemeente Hollands Kroon de avond. Fietsveiligheid staat en valt met een goede infrastructuur. Daarnaast zijn er talrijke middelen om het fietsen – vooral bij het ouder worden – veiliger maken. Maar ook de eigen verantwoordelijkheid bij deelname aan het verkeer speelt een belangrijke rol. Fietsen tot je 100ste kan.

Interactief programma

Vanaf 19:15 deden de deelnemers mee aan vier activiteiten. Elke 20 minuten wisselden zij van tafel voor de volgende activiteiten:.

1. Verkeersspel

Tijdens het fietscafé werd een verkeersspel, een variant op ganzenbord, gespeeld. Charles van der Mark had op een originele manier het ganzebordconcept toegepast op hedendaagse aspecten rond het fietsen. Deelnemers werden bevraagd omtrent kennis van verkeersregels en uitgedaagd een stelling te beoordelen en bediscussiëren in de groep.

Gedurende vier rondes van 20 minuten hadden de spelleiders steeds 4 tot 5 deelnemers aan hun tafel. Er werd enthousiast gespeelden en men was nieuwsgierig naar de vragen en stellingen. Bij sommige stellingen was wat uitleg nodig en altijd ontstond er even een discussie. Bij de ene stelling wat langer dan de andere. De vragen vond men ook leuk. Vooral vragen rond de voorrang t.a.v. voetgangers werden nogal eens verkeerd beantwoord. Het verschil tussen fietssuggestiestrook en fietspad (in het geval van rode asfaltstrook) en de consequenties daarvan was niet bij iedereen bekend.

Steeds weer was er een leuke ontspannen sfeer aan tafel. Ook de spelleiders vonden het leuk om te doen.

2. Ronde tafel Helmplicht

Bij twee tafels kon men discussiëren over:  “Fietshelm voor e-bikers moet (niet) verplicht”.

Iedereen was ervan overtuigd dat een fietshelm het risico op hoofd/hersenletsel aanzienlijk kleiner maakt. Toch koos ongeveer 2/3 voor het niet verplichten, wel stimuleren van de fietshelm. De argumenten kwamen aardig overeen met het standpunt van de Fietsersbond zegt. Vooral de zorg dat jongeren en ouderen minder gaan fietsen, en het grote negatieve gezondheidseffect daarvan, werd veel genoemd. Er werden verschillende stimulerende maatregelen genoemd, bijv een korting op de ziektekostenverzekering bij het altijd gebruiken van een fietshelm.
Grappig was dat de aanwezige arts van de Spoed Eisende Hulp (SEH) van NWZ Alkmaar er gaandeweg van overtuigd raakte, dat ze de fietshelm ook bij korte ritjes moest gaan dragen. Ook een aantal deelnemers die nog niet altijd een fietshelm dragen was aan het denken gezet.
Fietsen wordt door een helmplicht meer ervaren als een gevaarlijke bezigheid, iets waar je bang voor moet zijn. Met de fiets op pad wordt ook ingewikkelder. Wat doe je immers met die helm als je hem niet op hebt? En wat doe je als je de helm vergeet of als hij gestolen wordt? In diverse landen blijkt dat mensen bij een helmplicht veel minder snel en minder vaak de fiets pakken.

De twee SEH-artsen deden als eersten onderzoek naar het verschil in (hoofd-)letsel bij elektrische en gewone fietsen. Zij vertellen over hun bevindingen. Zij vertelden, dat onderzoek heeft aangetoond dat een fietshelm de kans op ernstig hersenletsel 70% kleiner maakt. Daarnaast heeft ze toegelicht dat bij ouderen de kans op hersenletsel bij een val groter is doordat de hersenen krimpen en doordat veel ouderen bloedverdunners slikken.

Het artikel van de SEH-artsendownload bestand

3. Ronde tafel Maximum snelheid e-bike

Een ander discussiepunt was de stelling “In de stad wordt de maximum snelheid van een e-bike 15/20 km/uur”.

Er zijn argumenten voor en tegen:

  • Fietspaden worden drukker.
  • Snelheidsverschillen op het fietspad worden groter, waardoor het vooral gevaarlijk wordt voor kinderen en ouderen.
  • Met de huidige wet- en regelgeving kan het niet.
  • Moeilijk te handhaven.

We hebben er in vier groepen over gesproken, waarbij die maximum snelheid steeds werd gekoppeld aan de beperking van dat maximum aan het rijden in het centrum van Schagen / Wieringerwerf / Middenmeer / Anna Paulowna, enz.  In de eerste inventariserende ronde waren de meeste stemmen steeds voor een beperking van die maximum snelheid. Wanneer de SEH-arts gesproken had en onder meer verteld dat bij de onderzoeken die zij had gedaan de gemiddelde snelheid van elektrische fietsen niet betekenisvol hoger was dan die van de gewone fietsen (het gaat maar om een paar km p/u), én wanneer de handhaafbaarheid van een ingestelde beperking van de maximum snelheid ter sprake was gebracht en bediscussieerd, verschoof de meerderheid van de opvattingen naar “geen maximum snelheid instellen voor elektrische fietsen in het centrum”.

De meerderheid van de gespreksdeelnemers was 70+. Bijna iedereen bracht naar voren het fietsen in het centrum van Schagen op zijn minst lastig en ‘gevaarlijk’ te vinden. Er waren een aantal gespreksdeelnemers die het fietsen in het centrum mijden omdat ze het niet aandurven.

Petje op – petje af

Wie van de aanwezigen kent de verkeersregels het beste en weet het meeste over verkeer? Dat testen we in een gezellige sfeer met petje-op-petje-af. De winnares kreeg van Bike Totaal Boersen een mooie fietshelm aangemeten en nummer 2 een fietslamp van Ziemi. Alle anderen een “goody bag”, met o.a. een bidon van de Fietsersbond en een keycord van Sportservice

Nazit met borrel en hapje

De avond werd afgesloten met een gratis borrel en hapje.