Direct naar inhoud
Afdeling Noordkop

Jaaroverzicht 2024

Oversteek Burgervlotbrug onveilig

Rijkswaterstaat heeft de kruising van de N9 bij Burgervlotbrug gereconstrueerd, om deze met name voor het langzame verkeer veiliger te maken. Het resultaat is een veel te korte schuilplek voor overstekende fietsers.
In een overleg op 13-8-2024 tussen politie, gemeente Schagen, dorpsraden en Fietsersbond zijn aanvullende werkzaamheden aan de kruisingen besproken. Deze zijn voor de Fietsersbond echter onvoldoende om de beoogde verbetering van de oversteekveiligheid te verbeteren.

Behalve dat het resultaat voor fietsers onveilig is, ergert de Fietsersbond zich aan het proces en de slechte communicatie met RWS. Dat heeft geleid tot brieven aan de Minister en de commissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede kamer.

Meer:

naar webpagina

Doorfietsroutes

De voorlopige ontwerpen per gemeente zijn gepresenteerd. Halverwege het jaar zou het eindrapport van RoyalHaskoningDHV verschijnen, maar dat ligt nog bij de provincie. Eind december/begin januari wordt het gedeeld met de wegbeheerders.

Wij zijn razend benieuwd naar het uiteindelijke traject. En dan … de schoppen in de grond!

De proef met de uitbreiding van de vaartijden is ingetrokken. Daarmee ligt er een probleem op tafel voor wat de route vanaf Julianadorp betreft.

Meer:

naar webpagina

Afdelingsvergaderingen

Dit jaar waren er 8 afdelingsvergaderingen. Tijdens de tweede gezamenlijke jaarvergadering was het thema: de behoeftes van de 4 typen fietsers van Rijkswaterstaat (RWS).

Nederland is een fietsland. Door de groeiende verstedelijking en toenemende verkeersdrukte staat onze bereikbaarheid in brede zin onder druk. Daarom wil RWS met toekomstige innovaties aansluiten bij de behoeften van fietsers. In opdracht van Rijkswaterstaat werden de behoeften van fietsers  in kaart gebracht. De inzichten uit het onderzoek resulteerden in vier fietstypen.

Na het thema presenteerden de afdelingen hun successen, pijnpunten en plannen.

Fietsparkeren rondom het Makado

De gemeente heeft het plan gepresenteerd voor de fietsenstallingen op de Nieuwstraat. In plaats van de ruim 400 benodigde plaatsen komen er slechts 200 terug. Dat is natuurlijk volstrekt onvoldoende. Wij wachten op plannen om het aantal uit te breiden, met name in het verblijfsgebied tussen de noordgevel van het Makado en de parkeerplaats.

Meer:

naar webpagina

Fietsoversteek Blaauboerlaan

De gemeente gaat een gecombineerde fiets- en voetgangersoversteek (VOP/zebra) aanleggen op de Blaauboerlaan tussen De Baars en de Zeewolf. Daarbij worden de fietsers in de voorrang gezet, zonder aanvullende veiligheidsmaatregelen. De FB is om talrijke redenen tegen, maar de gemeente handhaaft het voornemen.

Meer:

naar webpagina

Wij rijden hier met en voor u

De OFS (Ondernemers Federatie Schagen) heeft samen met verschillende partijen, waaronder de Fietsersbond de campagne ’Wij rijden hier met én voor u’ ontwikkeld. Deze campagne is gericht op de verkeersveiligheid in de gemeente Schagen. In onze gemeente rijden veel landbouw- en transportvoertuigen. Het is belangrijk dat men zich bewust is van het feit dat men deze voertuigen tegen kan komen op de wegen in ons gebied.

Recente actiepunten zijn:

  • Het ontwikkelen van 10 geboden voor fietsers en landbouwvoertuigen/vrachtwagen.
  • Het maken van een film over de gevaren van fietsers en landbouwvoertuigen
  • Ontsluiting nieuwbouw Landsheer

    De afdeling heeft de ontsluiting van de nieuwbouwwijk Landsheer besproken met de projectleider. De ontsluiting komt te liggen aan de beoogde doorfietsoute. Op sommige punten zijn de fietspaden onvoldoende breed. Dat wordt aangepast.

    Meer:

    naar webpagina

    Oversteek Zuiderweg

    De veilige oversteek voor fietsers bij de spoorwegovergang Zuiderweg is klaar.

    Er komt een middengeleider, zodat fietsers veilig in twee fasen kunnen oversteken. Het is niet de meest ideale oplossing, maar blijkbaar het beste dat de gemeente Schagen in dit geval kan realiseren.

    De FB heeft wel nog opmerkingen over de uitritconstructie ter plaatse.

    Meer:

    naar webpagina

    Zijdewind veiliger

    De werkgroep Veilig Verkeer Zijdewind heeft samen met de Dorpsraad, VVN en de Fietsersbond een werkdocument opgesteld met aanbevelingen voor noodzakelijke aanpassingen op de Zandweg en de rotonde in het dorp. Ale betrokken partijen hebben ideeën ingebracht, die het zeker voor het langzame verkeer in het dorp veiliger zal maken. Hieronder een mooie en duidelijke presentatie, gemaakt door de 17-jarige scholier Daniël Lockx uit Zijdewind.

    De reconstuctie is in 2024 afgerond.
    (Foto: Rodi)

    Meer:

    naar webpagina

    Veiligheid fietsstraat N241

    De provincie heeft de Anteagroup gevraagd een onderzoek te doen naar de verkeersveiligheid op de parallelwegen van de N241. De Anteagroup heeft daarbij enkele knelpunten gesignaleerd, waaronder te hoge snelheden op de westelijke parallelweg, zoals op de fietsstraat. In januari 2024 heeft de Anteagroup overleg gevoerd met de afdeling.

    De afdeling heeft aangegeven, dat een knip de grootste snelheidsremmende werking heeft. Dit neemt de provincie niet over.

    Op het wegdek wordt beter aangegeven, dat auto’s te gast zijn.

    Meer:

    naar webpagina

    Fietsgemeente 2024

    Dit jaar werd weer de 2-jaarlijkse verkiezing van fietsgemeente gehouden.

    • Texel was snelst stijgende gemeente en scoorde hoog.
    • Den Helder scoorde met 3,1 ondergemiddeld
    • Schagen scoorde met 3,1 ondergemiddeld
    • Hollands Kroon scoorde 3,3 ondergemiddeld

    Fietspad blijft

    Na jaren overleg is in 2024 de reconstructie van de Schagerweg gestart.

    De Fietsersbond heeft zich van meet af aan verzet tegen het opheffen van het vrijliggende fietspad tussen de Grote Sloot en het industrieterrein aan de Nijverheidsweg.

    Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden in 2024 is de gemeente op dit besluit terug gekomen.

    Meer:

    naar webpagina