Doorfietsroute Den Helder reactie FB
Op deze pagina vind je informatie over de doorfietsroute in de Kop van Noord-Holland.
In dit geval vanaf de Teso tot veer Westeinde.
Voor de routes in de andere gemeentes:
Route over Teso parkeerterrein
Huidige situatie:
- Het fietspad over het parkeerterrein naar de boot is niet erg comfortabel. Het is betegeld (rood en grijs). Direct naast het pad staan auto’s geparkeerd.
- Vanaf de toegang voor de auto’s tot het ticketbureau is het fietspad smal en moet met dit delen met voetgangers.
Gewenste situatie:
- Rood asfalteren en scheiden van geparkeerde auto’s: minder conflicten, en uitstoot van fijnstof en uitlaatgassen.
- Mogelijkheid van verbreden onderzoeken.
- Route vanaf de boot via de zomerpromenade (rode route).

Eindrapport:
Als alternatief heeft de Fietsersbond een buitendijkse variant voorgesteld via de Promenade. Met de ontwikkeling van het Dijkenkwartier (Kanaalweg/ Koningsplein) is het niet langer mogelijk om fietsend de dijk over te steken richting Koningsplein. Dit is voor een logisch vervolg van de doorfietsroute wel noodzakelijk.
Door het huidige fietspad op te tillen ontstaat door het talud meer ruimte om het fietspad te verbreden en een veilige afstand tot de busbaan te realiseren. Het HHNK heeft aangegeven in principe geen bezwaar te hebben op het plan omdat er geen afgraving plaats zal vinden, maar juist een aanvulling.
Brakkeveldweg-NS-watertoren
De beoogde route (bruin):
Deze gaat onder de tunnel door (verkeer in twee richtingen) en daarna over fietspaden langs de Kievitstraat richting busstation en stationsplein naar de watertoren. Wij vinden dat een erg drukke route. Ook de hoek bij de Beatrixstraat is link.
Gewenste route:
- Niet via de tunnel (bruin). Deze is onvoldoende breed voor een fietsstrook met een voorgeschreven breedte van tenminste 3 meter. Vanwege tegemoetkomend verkeer en de bocht in de tunnel is dit bovendien risicovol
- Route via de Boerhavestraat (rood).
- De Boerhavestraat wordt een fietsstraat.

Eindrapport:
De Fietsersbond opteert voor de ‘westelijke variant’ langs het station via de Boerhaavestraat waarbij
de spoortunnel wordt vermeden. Daar maken ook nu al veel fietsers gebruik van. Dit is route-
technisch goed te begrijpen, maar heeft een aantal nadelen:
- De Middenweg moet uit de voorrang worden overgestoken.
- Het parkeerterrein (haaks parkeren) worden gepasseerd. Dit is voor fietsers potentieel onveilig in verband met parkerende voertuigen.
- De volledige Boerhaavestraat moet worden heringericht als fietsstraat. Rekening houden met de parkeerstrook schuift het volledige wegprofiel daarmee iets op richting de woningen. Dit is relatief ingrijpend terwijl aan de oostzijde van het station al een vrijliggend fietspad ligt. Het voorstel is daarom om vast te houden aan de oostelijke variant. Het blijft uiteraard mogelijk om via de westzijde van de Middenweg naar de Brakkeveldweg te fietsen.
Noorderhaven
- Door woonwijk (rood)
- Beoogde route (bruin)
- Na realisatie woonwijk (paars)
De paarse route loopt over het terrein van Noorderhaven. Wij vinden deze route voor de cliënten én de fietsers niet ideaal.
Gewenste route:
-
- Door de woonwijk (rode route) óf
- Een fietsroute door de geplande nieuwbouw aan de noordzijde (paars) naar veerpont Westeinde. Deze heeft onze voorkeur. Vanaf dit fietspad kan men via bruggen naar de woonwijk ten zuiden.

Eindrapport:
De route door Noorderhaven is besproken met ’s Heeren Loo. Zij hebben aangegeven voorkeur te
hebben voor de meest noordelijke route door Noorderhaven om zo haar inwoners te beschermen. Dit verzoek is overgenomen in het ontwerp. De route zal ook om de kinderboerderij heen worden
gerealiseerd.
Oversteek veerpont Westeinde
Huidige situatie:
Het veerpont heeft beperkte vaartijden. Dat kan voor niet ter plaatse bekenden leiden tot vervelende situaties. Ook bij stremming leidt het tot problemen.
Gewenste situatie:
-
- Voorkeur: een vlotbrug i.p.v. een veerpont.
- Uitbreiding van de vaardienst tot 7 dagen in de week en 24 uur per dag
De brug komt er niet.
De dienstregeling zal wijzigen in dagelijks tot 23:00 uur. De Fietsersbond heeft daarom gekeken naar omleidingsroutes. Deze zijn noodzakelijk, anders is er geen sprake van een doorfietsroute.

Eindrapport:
Een bekend knelpunt in de doorfietsroute is het pontje Westeinde. Maatregelen omtrent het pontje vallen buiten de scope van deze ontwerpstudie. De provincie is voornemens onderzoek te doen naar het effect van langere vaartijden van de pont en het oplossen van de geluidsoverlast die de pont veroorzaakt. Buiten de vaartijden van de pont zijn er de volgende alternatieve routes: Anna Paulowna – Juliandorp via Breezand of ’t Zand.
(Over de omleidingsroute – zie hieronder het voorstel van de FB – wordt verder niet geschreven).
Omleiding Den Helder-Anna Paulowna vv
Er is één positief punt:
- De route via veer westeinde is 12 km
- De route tot rotonde Doggersvaart-Nieuweweg is ongeveer 11 km.
- Tot tot rotonde Callantsogervaart-Langevliet is ongeveer 17 km.
Negatief:
- Fietsvoorzieningen ontbreken vaak.
- Geen veilige oversteek Balgweg-N99. Een middeneiland is gewenst
- Kooybrug, de parallelweg is ons al jaren een doorn in het oog. Nieuwe kans om het aan te pakken?
- De route gaat door “leeg” gebied en is daardoor sociaal onveilig.
- Deze omleiding voldoet dus eigenlijk niet aan de normen voor een doorfietsroute.

Omleiding Den Helder-Keinse vv
Positief
- Vrij liggend fietspad in 2 richtingen langs Keinsmerweg tot ’t Zand.
- ’t Zand is ingericht als 30 km zone.
Negatief:
- De omleiding is bijna 2 keer zo lang.
- Matig of ontbrekende fietsvoorziening.
- Veel door “leeg”gebied en daardoor sociaal onveilig.
- Dicht langs de N9.

Voor de routes in de andere gemeentes: