Hoofdnetwerk Schagen

Het tweede netwerk is het netwerk voor de vaardige fietsers.

Hoofdfietsnetwerk - ontwerpeisen

OntwerpeisOmschrijving
SamenhangHerkenbaar en vindbaar met duidelijke bewegwijzering
Eenduidige verkeerssituaties
Consistentie in kwaliteit van materiaal en maatvoering
Strategische plekken voor laden en lossen
DirectheidOmrijfactor =<1,2
Vermijd bochten en kronkels
Max. snelheid 30 km/uur en zoveel mogelijk in de voorrang
AantrekkelijkheidOp strategische plekken voor oplaadpunten voor elektrische fietsen
Sociaal veilig door verlichting en sociale controle
VeiligheidFietsrotondes om snelheid te reduceren
Snelheid reduceren op conflictpunten
Kruispunten ruim, herkenbaar en duidelijk inrichten
Conflicten met tegemoetkomend verkeer vermijden
Vergevingsgezinde fietspaden
ComfortVerharding bij voorkeur glad, vlak en stroef asfalt
Voldoende breedte, ook voor rolstoelgebruiker en rollator
Boogstralen ingericht op snelheid van 30 km/uur
Hellingen minimaliseren
Verkeershinder (geluid, stank en lichtkwaliteit) minimaliseren
Stopkansen verminderen door voorrangsroutes e/of VRI met prioriteit voor fiets
Hoofdnetwerk

Het hoofdfietsnetwerk (groen)

Klik op het vierkantje rechts voor een grotere kaart.

Links kun je lagen aan en uit zetten.