Hoofdfietsnetwerk - ontwerpeisen
Ontwerpeis | Omschrijving |
---|---|
Samenhang | Herkenbaar en vindbaar met duidelijke bewegwijzering |
Eenduidige verkeerssituaties | |
Consistentie in kwaliteit van materiaal en maatvoering | |
Strategische plekken voor laden en lossen | |
Directheid | Omrijfactor =<1,2 |
Vermijd bochten en kronkels | |
Max. snelheid 30 km/uur en zoveel mogelijk in de voorrang | |
Aantrekkelijkheid | Op strategische plekken voor oplaadpunten voor elektrische fietsen |
Sociaal veilig door verlichting en sociale controle | |
Veiligheid | Fietsrotondes om snelheid te reduceren |
Snelheid reduceren op conflictpunten | |
Kruispunten ruim, herkenbaar en duidelijk inrichten | |
Conflicten met tegemoetkomend verkeer vermijden | |
Vergevingsgezinde fietspaden | |
Comfort | Verharding bij voorkeur glad, vlak en stroef asfalt |
Voldoende breedte, ook voor rolstoelgebruiker en rollator | |
Boogstralen ingericht op snelheid van 30 km/uur | |
Hellingen minimaliseren | |
Verkeershinder (geluid, stank en lichtkwaliteit) minimaliseren | |
Stopkansen verminderen door voorrangsroutes e/of VRI met prioriteit voor fiets |

Het hoofdfietsnetwerk (groen)
Klik op het vierkantje rechts voor een grotere kaart.
Links kun je lagen aan en uit zetten.