N9 – Burgervlotbrug

Rijkswaterstaat heeft de kruising van de N9 bij Burgervlotbrug gereconstrueerd, om deze met name voor het langzame verkeer veiliger te maken.

De uitvoering is niet volgens het ontwerp gebeurd en pakt in de praktijk erg slecht uit qua veiligheid. De Fietsersbond wil op korte termijn aanpassingen.

De foto’s zijn van mevr. Tesselaar uit Burgerbrugvlotbrug en RWS.

pdf ⋅ 1 MB

8-7-2024 Brief Fietsersbond Burgervlotbrug

Download

Het ontwerp en de uitvoering

Klik op de afbeelding voor vergroting

Bezwaren Fietsersbond

Klik op de afbeelding voor vergroting

Overzicht bezwaren

Oversteken vanaf de vlotbrug in de praktijk

Klik op de foto voor een vergroting

Waarneming vanuit de praktijk:

Fietsers rijden vanaf de  vlotbrug richting de kust de rechter route. Naar het zuiden de linker (dus tegen de draad in).

Bij het oversteken van de “gewenste” route kunnen fietsers “veilig” gebruik maken van de opstelruimte. Deze is 165 cm, tekort voor een fiets. Je voelt je als in een tostie-ijzer. Daarna loop je – bij druk verkeer en opgestelde motorvoertuigen- risico van afdekongevallen.

Wil je vanaf de vlotbrug naar het zuiden, dan heb je gauw de neiging – zoals uit waarneming is gebleken – om via de redresseerstrook en het ruime opstelvak (maar tegen de keer in) over te steken. Niet de door de wegbeheerder gewenst route, maar wel de veiligste oversteek.

Middeneilanden te klein

Klik op de foto voor een vergroting

Het middeneiland is veel te klein: 165 cm. Een fiets is 175 cm, dus goed stilstaan, anders  wordt je achterlicht eraf gereden. En dan hebben we het niet over bakfietsen en tandems.

De opstelruimte aan de overkant is veel te klein: 150 cm. Opstellen is bij drukte zeker aan de orde, vanwege fietsers van links en rechts, die voorrang hebben. De inham aan de rand van de rijbaan kan gebruikt worden om de opstelruimte te vergroten en rood te betegelen.

Risco afdekongevallen

Afdekongeval

Als een fietser het middeneiland verlaat kan hij tussen wachtende auto’s (rood en groen) die de vlotbrug op willen rijden terechtkomen, .

Dit vergroot het risico van afdekongevallen met motorvoertuigen, die achter de zwarte auto aan komen rijden.

Opstelstrook voor rechtsaf en obstakel

Klik op de foto voor een vergroting

Op het gedeelte van het fietspad van zuid naar noord vóór de afslag naar de vlotbrug is voldoende ruimte om een extra fietsstrook te realiseren voor het afslaande verkeer. Dat bevordert de doorstroming en dus de veiligheid.

Vlak vóór je oversteekt kom je een hinderlijk in de weg staand verkeersbord (B06) tegen. Als je daar achter haakt, kun je lelijk (op de drukke rijbaan) vallen.

Zuidelijke zebra herstellen

Zebra

Een bewoonster van Burgervlotbrug heeft terecht geprotesteerd tegen het verwijderen van het zebrapad aan de zuidzijde van het dorp. Ook de Fietsersbond pleit voor terugplaatsing, natuurlijk vanwege het veilig oversteken, maar ook vanwege het snelheid verlagende effect.

 

 

 

 

 

 

 

 


De Fietsersbond heeft ook bezwaar aangetekend tegen de reconstructie bij Sint Maartensvlotbrug

Naar N9 - Sint Maartensvlotbrug