In 2025 moeten de conceptroutes klaar en bij de gemeente doorgesproken/bekend zijn.
De hoogste prioriteit ligt bij het 8en88-fietsnetwerk, omdat het hier om de zwakste verkeersdeelnemers gaat.
Ouderen lopen steeds meer risico vanwege:
- verminderd gehoor, zicht en reactievermogen
- moeite met complexe verkeerstaken
- lichamelijke kwetsbaarheid
Kinderen
- tot 12 jaar beheersen de basismanoeuvres op de fiets nog onvoldoende
- tot 8 jaar kunnen nog niet zelfstandig veilig oversteken
Voor beide groepen geldt, dat ze veel “slingeren”.
Kaart verkeersongevallen
Naar de kaart met verkeersongevallenFietsfamilie: van allerlei "pluimage"
De Fietsersbond zet zich in voor veilig en comfortabel fietsen en levert daarmee een bijdrage aan een leefbaar, gezond en actief Nederland én aan fietsgeluk voor iedereen. Er wordt steeds méér gefietst en op allerlei soorten fietsen:
- “gewone”
- e-bikes
- vrachtfietsen
- transportfietsen
- speedpedelecs
- lowriders
- “gele bananen”
- driewielfietsen
- “fat bikes”
- enz.
Vanwege het gewicht, de snelheid, de breedte en de vaardigheden van de berijder zal het – zeker in de toekomst – noodzakelijk zijn om deze fietsers te “ontvlechten” en op een zelfstandig fietsnetwerk toe te laten. Dat kan niet van vandaag op morgen. De Fietsersbond hoopt dit in 2040 te realiseren.
Hoofdkenmerken van de 3 netwerken
1. 8en88-fietsnetwerk
- Autovrij of autoluw
- Snelheid 15 km/uur
- Autovrije|–luwe oversteken over drukke 30- en 50 km-wegen
2. Netwerk voor vrachtfietsen en snelle fietsers
- Naar 30 km afgewaardeerde 50 km wegen
- Op huidige drukke 30 km wegen
3. Huidige netwerk voor vaardige fietsers
- Hier en daar breder, fijnmaziger
- Fietsstraten
De drie fietsnetwerken vloeien voort uit de “Fietsvisie 2040”.
In “Vormgeving van het fietsnetwerk” wordt geschetst, hoe de drie fietsnetwerken eruit moeten zien om de doorstroming, het comfort en de verkeersveiligheid van fietsers in de Nederlandse steden te waarborgen en te verbeteren.”